Kosztorys – definicja
Kosztorys jest to ekonomiczna część dokumentacji projektowej, określający kalkulację ceny wg ustalonych metod w oparciu o projekt techniczny, przedmiar lub obmiar robót. Podstawowymi funkcjami kosztorysów są:
- Porównawczo – analityczna
- Planowania
- Decyzyjna
- Kontrolna
- Rozliczeniowa
Po co kosztorys?
- Określenie wartości określonego zadania:
- Przez Inwestora – określenie opłacalności inwestycji, uzyskanie kredytu, kontroli ofert które składają Wykonawcy, rozliczeń budowy
- Przez Wykonawcę – złożenie oferty dla danego Inwestora, kontroli założonych kosztów, rozliczeń budowy
- W celach dowodowych
- Wycena nieruchomości
- Umożliwia prowadzenie rozliczeń między stronami, np. Inwestor – Wykonawca
- Kontrola kosztów i postępu bodowy
Rodzaje kosztorysów:
- Inwestorski – służy do określenia wielkości środków finansowych niezbędnych do prawidłowego wykonania inwestycji. Często stanowi podstawę do uzyskania dofinansowania z budżetu państwa czy środków Unii Europejskiej lub kredytu bankowego. Kosztorys daje również niezbędną wiedzę o kosztach budowy, dzięki czemu Inwestor może podjąć świadomą decyzję o podjęciu prac budowlanych. Kosztorys inwestorski można wykonać metodą szczegółową, uproszczoną lub mieszaną.
- Ofertowy – najczęściej sporządzany przez Wykonawcę przed przystąpieniem do realizacji. Uwzględniając dokumentację techniczną i przedmiar robót, określa wszystkie koszty jakie są niezbędne dla wykonania danej inwestycji zgodnie z wszelkimi normami i sztuką budowlaną
- Powykonawczy – sporządzany po zakończeniu inwestycji w celu określenia wynagrodzenia dla Wykonawcy. Sytuacja taka ma miejsce gdy nie był sporządzony kosztorys ofertowy lub gdy na etapie podpisywania umowy nie było możliwe określenie zakresu rzeczowego czy ilościowego danej inwestycji.
- Zamienny – sporządzany w przypadku zmiany zakresu prac wynikający ze zmian jakie wprowadził Zamawiający w dokumentacji.